اوضاع گردشگری مصر بهبود می یابد

«امیمه الحسین»، سخنگوی وزارت گردشگری مصر اعلام کرد شمار گردشگران در مصر افزایش یافته و شرایط ژانویه امسال در مقایسه با آمار سال گذشته خیلی بهتر است. ورود گردشگرانی از کشورهای چین، ژاپن و اوکراین از دلایل اصلی بهبود گردشگری در کشور تاریخی مصر عنوان شده است.

کمپانی بین‌المللی خدمات سفر چین که اصلی‌ترین آژانس سفری عمومی در این کشور محسوب می‌شود، از افزایش ۵۸ درصدی گردشگران چینی در مصر در مقایسه با آمار و ارقام سال ۲۰۱۵ خبر داده است.

«کریم محسن»، رئیس فدراسیون گردشگری مصر نیز اعلام کرد رزروهای بیشتری در حد فاصل اکتبر ۲۰۱۶ و ژانویه ۲۰۱۷ در مقایسه با سال گذشته انجام شده است و این بهبود بیشتر در عرصه گردشگری فرهنگی شهرهای قاهره، اقصر و اسوان مشهود بوده است.

بهبود اوضاع گردشگری مصر نشانه‌ای از امید برای مردم این کشور است که به سبب برنامه اصلاح اقتصادی با تورم بسیار بالایی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند.

صنعت گردشگری مصر که زمانی یکی از اصلی‌ترین منابع درآمد ارزی این کشور بود، از سال ۲۰۱۱ و بروز ناآرامی‌هایی که به خلع قدرت از حُسنی مبارک انجامید، وارد بحران شد و بهبود این صنعت حیاتی در مصر هر بار با برور بحرانی جدید به تعویق می‌افتاد.

در ژوئن یک حمله تروریستی در معبدی در شهر اقصر مصر که می‌توانست به قتل عام توریست‌ها منجر شود توسط نیروهای پلیس دفع شد، اما سال گذشته تروریست‌های داعش که در آن زمان شرق صحرای سینا را در دست داشتند، با بمب‌گذاری در یک هواپیمای روسی به مقصد مصر و کشتن ۲۲۴ نفر، گردشگری مصر را بیش از پیش با بحرانی عمیق رو به رو کردند.

پس از این بمب‌گذاری تروریستی، روسیه تمامی پروازهای خود را به مقصد مصر به حالت تعلیق درآورد و بریتانیا نیز پرواز خطوط هوایی‌اش را به مقصد شرم‌الشیخ متوقف کرد. در نتیجه این اتفاقات شمار گردشگران خارجی در مصر از رقم ۹/۳ میلیون در سال ۲۰۱۶ به ۵/۳ میلیون در سال بعد از آن تنزل پیدا کرد.

با گذر از این دوران بحرانی، مقامات گردشگری مصر حالا از بهبود قابل توجه گردشگری در این کشور از ماه اکتبر ۲۰۱۶ تاکنون خبر داده‌اند.

بر اساس اداره آمار دولتی مصر در دسامبر ۲۰۱۶ در مجموع ۵۵۱ هزار نفر از این کشور دیدن کردند، در حالی که این رقم در ماه مشابه سال ۲۰۱۵ به ۴۴۰ هزار نفر می‌رسید.

شمار گردشگران اوکراینی در مصر نیز از سال گذشته تا کنون ۳۰ درصد و تعداد گردشگران چینی نیز ۶۰ درصد رشد داشته است.

آژانس مسافرتی «HIS» ژاپن نیز از اعلام کرده شمار گردشگران ژاپنی که مصر را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند نیز تقریبا چهار تا پنج برابر بیشتر شده است.

سخنگوی وزارت گردشگری مصر همچنین عنوان کرد:

در سال ۲۰۱۰ درست یک سال پس از شروع ناآرامی‌های سیاسی، مصر از رکورد ۱۴/۷ میلیون توریست میزبانی کرد و در حال حاضر رسیدن به دو سوم این مقدار از اهداف اصلی است که البته به از سرگیری پروازها از روسیه و انگلیس به مقصد مصر نیز بستگی دارد.